Sontrop Verzekeringen & Advies
Optimaal verzekerd

 

Sontrop Verzekeringen sponsort de DVSCC tijdens de Vintage Revival Zandvoort, oftewel het British Race Festival.  Ruim 60 pre-war cars uit de jaren 20 en 30 nemen deel aan een serie van 8 circuit demo's.   Circa 15 Britse merkenclubs zijn aanwezig en er worden diverse andere races gehouden, met onder meer Britse toerwagens en GT's en formuleauto's van Historic Monoposto Racing. Kortom, het is zeker de moeite waard om één van beide dagen te gaan kijken op Circuit Park Zandvooort.  

 

 

TULPENRALLEY

Dit jaar startte de Tulp voor het eerst in Italië, in Saint Vincent gelegen in het prachtige Aosta dal.

Via Evian-les-Bains, Besancon, Offenburg, Luxemburg en Vaals finishten we in Noordwijk bij Huis ter Duin.  Tot de laatste dag bleef het spannend of we bij de eerste 20 zouden eindigen.  Dat lukte net niet.  Een 23 ste plaats met 4300 strafpunten was het eindresultaat. 

 

 

 

BUGATTI CLUB NEDERLAND  Voorjaarsrit

Weekend genieten van het Groningse landschap, de zon en alle oude bekenden. Gert-Jan Blikker organiseerde dit weekend. De lunch op zondag verzorgde hij op eigen boerderij, waar de stal omgebouwd was met  hooibalen tot gezellige plek om te eten. Ook werd uitgelegd hoe een melkrobot werkt.

 

 

    

MV AGUSTA CLUB  naar LUXEMBURG

Dit jaar heeft een groep motorrijders die erg graag onderweg zijn, zich afgesplitst van de MV Agusta Club . Zij zijn als zelfstandige club verder gegaan.   Marcel en Bettie horen daar ook bij.   Dit weekend startte een groep van 10 motoren in Vijlen om via zeer motorvriendelijke, dat wil zeggen bochtige wegen naar Heiderscheid in Luxemburg te rijden. De rit werd geboekt bij motortoeren.nl.   De eigenaar hiervan startte dit jaar een bedrijfje op in motortoertochten. Zijn motto is: veel rijden over voor motoren uitdagende wegen. Die lading werd volledig gedekt.

 

 

 

BUGATTI NAJAARSRIT in RENESSE

Slot Moermond was ditmaal de overnachtingsplaats tijdens het Bugattiweekend Zeeland georganiseerd door Hans Veenenbos. Het weer was ons goed gezind, zodat we tijdens de rit behalve van de gezellige Zeeuwse stadjes ook konden genieten van de prachtige Hollandse wolkenluchten.    Speciaal item dit weekend was het ‘na’maken van de Panorama foto, die vijftig jaar geleden in het gelijknamige blad heeft gestaan. Die foto was destijds ook gemaakt tijdens een bijeenkomst van de club.   Cees Jansen dirigeerde mensen en Bugatti’s zodanig dat de remake een prachtig plaatje is geworden.

 

 

    

BAPS in ANHEE

Bugatti  And other Prewar Sportscar liefhebbers ontmoetten elkaar in de Ardennen. Het evenement, ook wel Jos en Jeff ralley genoemd wordt gevormd door een gezelschap waarvan ongeveer de helft uit Belgen en de andere helft uit Nederlanders bestaat. Zij vinden elkaar in het plezier wat het geeft om in vooroorlogse auto’s rond te rijden. Het liefst wordt dat gedaan over bochtige, heuvelachtige wegen. Ook vinden zij elkaar in het uitgebreid bespreken van technische problemen en de daarbij horende oplossingen. Staan de beste stuurlui aan wal?

 

 

 

CIRCUIT DES ARDENNES                                                                                                                                               

Voor 1902 werden wedstrijden georganiseerd van stad naar stad. Het Circuit des Ardennes was baanbrekend

door een gesloten ronde uit te zetten, zodat toeschouwers hun favorieten meerdere malen zagen passeren.

Eens in de drie jaar trekt er een bonte stoet van zeer oude voertuigen  langs Bastogne, Libramont, Neufchâteau, Habay en Florenville  om dit te gedenken.    Dit jaar waren er speciale starts voor de Bugatti, Packard en Amilcar clubs.  Ook klassieke motoren zijn aanwezig.  Bij de stops onderweg staan veel toeschouwers  samen met de burgemeester klaar om alle voertuigen feestelijk binnen te halen en weer uit te zwaaien.

 

 

 

CONCOURS D' ELEGANCE   PALEIS HET LOO                                                                                       

Vrijdagmiddag reden we richting Apeldoorn  om ons te installeren op het terrein voor Paleis het Loo. Voor de deelnemers was er op de vrijdagavond al een ontvangst in de tuinen van het paleis, prima verzorgd door

Jan-Peter Nijmeijers en Timo Rietbergen met heerlijk eten , drinken en optredens.   Men begrijpt inmiddels dat de deelnemers het evenement maken. Die nemen de mooiste auto’s hier naar toe om ze tentoon te stellen in deze prachtige omgeving. Joeri Castricum, voorzitter van de  DVSCC (Dutch Vintage Sports Car Club) verzorgt er de ‘Sprint’. Sontrop Verzekeringen sponsort dit onderdeel. Op één van de oprijlanen van het paleis is een race track afgebakend met strobalen en daar trekken de klassieke racewagens drie maal per dag een sprint.  Tot groot plezier van het publiek , die de auto’s in volle actie ziet. Bert van de Dool weet van elke auto wel iets bijzonders te melden.

 

 

                                                                                    

CYMRU AM BYTH                                                                                                                                                  

Om 5 uur vertrokken 17 Aston Martins richting Newcastle om daar onder leiding van Aik Schouten

( evenementen organisator van de AMOC ) een aantal dagen rond te rijden in Wales.    17 Astons bij elkaar geeft heel wat bekijks, zelfs in het Verenigd Koninkrijk  het geboorte land van dit merk.   Het links rijden gaf geen problemen omdat het stuur van de DB 4 aan de juiste kant zit hiervoor.  Marcel is een van de eerste leden van deze Aston Martin Owners Club.  Hij kent vrijwel iedereen en heeft een hoop leden al aan een passende verzekering kunnen helpen. Door zijn knowhow van exclusieve auto’s kan hij prima adviezen geven.

 

 

 

BAIE DE SOMME                                                                                                                                                          

Gelukkig was het Marcel gelukt om de Bugatti op tijd klaar te krijgen voor dit evenement in Frankrijk.                 We vierden het feit dat de Grand Prix Bugatti 90 jaar geleden ontworpen werd door Ettore Bugatti.

Er zouden veel prijzen mee gewonnen worden in de jaren erna in de racerij.     Het was aan Julien Dubrulle en Anne Nicolosi toevertrouwd om het aanwezige internationale  gezelschap te laten genieten van de mooiste plekjes en het heerlijke eten rondom de Baie de Somme in Noordwest Frankrijk. Vooral de contacten met leden van de Franse Bugatti club werden verstevigd, maar natuurlijk ook met de aanwezige Belgen, Engelsen, Italianen, Duitsers en natuurlijk Nederlanders.   Heerlijk om na een dag rijden al die verschillende type 35 en 37 rondom hotel du Cap Hornu te zien staan.

 

 

                                               

VEC rit                                                                                                                                                                                         

Ab en Yvonne van Egmond van het gelijknamige garagebedrijf hebben een hele schare klanten , die inmiddels bevriend zijn geraakt.  Allemaal klassieke autoliefhebbers van Alvis tot Cord, van DS tot MG en van Renault tot Triumph, die het leuk vinden om een weekend op stap te zijn met hun klassieker.   Er worden heel wat technische wetenswaardigheden uitgewisseld tijdens zo’n rit.    Dit jaar werd er gereden in de omgeving van de Veluwe.

 

 

 

 TULPENRALLEY                                                                                                                                                                  

Voor de Tulpenralley werd de vertrouwde Alfa Spider uit 1963 uit de garage gehaald. Op weg naar het startpunt Annécy werden we al geconfronteerd met een gebroken motorsteun.    Gelukkig bleek Sam van Lingen een oude bekende , die een bedrijf heeft gespecialiseerd in klassieke Alfa’s er een in zijn schappen te hebben liggen.

Ook gaf hij de ruimte om de steun te vervangen. Drie en een half uur later reden we weer.                                            In Annécy bleken veel bekenden aanwezig en werden er nieuwe contacten gemaakt. De gesprekken gingen beurtelings over de techniek, de huidige stand, de instinkers, de zaken, het weer, de missers, de tetraboost, het eten, de gezelligheid. En dat natuurlijk onder een goed glas wijn.

 

 

VENNIPER KONINGINNERIT                                                                                                                     

Startnummer 1 hadden we bij deze rit. We reden hem met een Aston Martin DB 4. James Bond zou er jaloers op zijn.  Een weinig regen vergezelde ons de eerste kilometers. Verschillende navigatie methoden moesten gevolgd worden: van pijl tot pijl de korste route, ingetekende lijn met barricades, foto’s, bol-pijl systeem. De uitzetters hadden er alles aan gedaan om het ons moeilijk te maken.    Uiteindelijk finishten we als 19e in de Sportklasse.

 

 

 

BUGATTI VOORJAARSRIT                                                                                                                                                

  De eerste rit van het seizoen reden we niet in de juiste auto. Door problemen met de montage van het motorblok was de Bugatti niet op tijd klaar. De rit werd daarom gereden met een Corvette Stingray. Ook een auto die door zijn mooie vormen en geluid tot de verbeelding spreekt.

 

 

 

 

STEMPELPOST VOOR KLASSIEKERS 

Op zondagavond 15 december was het bij huize Sontrop een komen en gaan van vooroorlogse auto's.  Zo'n 50 equipes moesten binnen een stempel halen. Zij deden mee aan de door Bart Klein georganiseerde 100 miles of Amsterdam.  Binnen stond niet alleen Marcel klaar om de kaart af te stempelen, maar ook wat warms te drinken en wat te eten. Prettig, aangezien iedereen al geruime tijd onderweg was in grotendeels open auto’s. Aanwezige gasten konden in die tijd de diverse prachtige exemplaren die voor de deur stonden bewonderen.

 

 

 

WINTERKLAAR

Het rally seizoen zit er voor de meeste classic car bezitters wel weer op. Het kostbare bezit is 'winterklaar' gemaakt en in de stalling geplaatst. Ook mijn Bugatti gaat onder het zeil.

De laatste rally die ik gereden heb vond plaats in de buurt van Enschede, perfect georganiseerd door de Bank TenCate. Een prachtig stukje Nederland, waar we onderweg verrast werden met een bezoek aan een heuse wijngaard. Het deelnemersveld was indrukwekkend te noemen, met o.a. een bijzonder fraai Bentley en Jaguar XK 120, beide in 'mind condition'. Wat mij betreft mag het wel weer gauw lente worden.

 

 

KLASSIEK MOTORSPEKTAKEL: HiBRA

In september pakte Marcel een oude liefde op: motorracen. Hij liet zich verleiden om deel te nemen aan de HiBRA, een evenement voor klassieke motoren. Tijdens deze race liet hij zien dat hij het nog niet verleerd was. Hij reed rustig zijn rondjes en eindigde dan ook op een mooie derde plaats in deze regelmatigheidswedstrijd.

 

 

 

100 FRANSOZEN IN DE HIGHLANDS

De  Internationale Bugatti rally in Schotland: zo’n 100 Bugatti eigenaren uit de hele wereld verzamelden zich half juni  in Peebles. De organisatoren hadden prachtige routes uitgezet met koffie en lunchstops op de meest bijzondere plaatsen, o.a. een stop op het grasveld voor Balmoral Castle en op de Royal Mile in Edinburgh. Halverwege de week werd van hotel gewisseld en werd Pitlochry de standplaats.  Het leek er even op dat Marcel niet mee kon rijden , omdat er een zuiger vervangen moest worden. Maar handig als hij is zette hij met hulp van de technische crew 4 nieuwe zuigers in het blok van zijn type 37, op de parkeerplaats in 3 uur tijd. Dat maakte hem tot het gesprek van de dag. De Bugatti heeft daarna zonder problemen deze geweldig geslaagde rally uitgereden.

 

  

 SPONSORING

Ook als sponsor is Marcel actief als het evenement zich ervoor leent.  Tijdens de vintage rally Parijs – Madrid werd een mooie Bugatti type 57 door hem gesponsord. 18 verschillende merken reden mee en net zo veel nationaliteiten. Na de start in Versailles liep de route langs Angoulême en Pamplona om in Madrid te eindigen. De regenjasjes waren hard  nodig onderweg.

 

 

 

 MILLE MIGLIA , EEN ZEER PRESTIGIEUS EVENEMENT

Eind mei reed Marcel Sontrop samen met Pim van der Werd de Mille Miglia. De Borgward Isabella van Pim hoorde bij de 375 exclusieve auto’s die toegelaten waren dit jaar. Tussen het internationale deelnemersveld  hield de Borgward het ditmaal prima vol. Donderdagavond konden de equipes goed in het ritme komen. Er werd gereden van Brescia naar Ferrara. Na een korte nacht ging het via onder andere Ravenna, San Marino, Sansepolcro en Assisi naar Rome, onderweg toegezwaaid door duizenden enthousiaste autoliefhebbers. Na een nog kortere nacht op zaterdag terug naar Brescia via Siena, Florence,  Futa pas, Bologna en Modena.

 1600 kilometer pure autosport door het warme, gastvrije Italië. Goed voor het verstevigen van de internationale contacten.

 

 

 

HELAAS GEEN PODIUMPLEK BIJ DE TULPENRALLY

De Tulpenrallye startte in Noordwijk met een proloog door de bollenstreek. Marcel en Bettie Sontrop waren equipe nummer 165. Zij waren één van de 87 tourklasse deelnemers. Totaal namen ruim 200 equipes deel.  Zij reden deze prachtige rallye met een Alfa Spider uit 1963. De rallye ging een dag later naar Mondorf-les Bains. Verdere stops in  Horbourg-Wihr, Bourg-en-Bresse en Grenoble. Het tempo ligt in de tourklasse zodanig dat onderweg tijd is voor een gesprek met overige deelnemers over de werkelijk prachtige routes vol met haarspeldbochten die gereden moesten worden. Er werden heel wat ervaringen uitgewisseld.  Deze 60ste  editie van de Tulpenrallye had een feestelijk tintje. Er werd geëindigd op de Boulevard des Anglais in hartje van Nice. Daar bleken Marcel en Bettie op een 41ste plek geëindigd in de tourklasse. Altijd nog beter dan de BN-ers Frits Wester en Roelof Hemmen, die gevolgd werden door een cameraploeg van RTL. Zij eindigden op plaats 74.